دیجیتال مارکتینگ

مهم  ترین هدف از حضور در فضای وب ، ترافیکی است که  از بازدیدکنندگان هدف به سمت سایت مورد نظر هدایت می کنیم، بازاریابی توسط موتورهای جستجوSEM  به منظور تحقق این هدف صورت می گیرد که ترافیک ارگانیک و یا خریداری شده را به سمت سایت مورد نظر هدایت کند  . 

 

انواع ترافیک چیست ؟

ترافیک ارگانیکORGANIC TRAFFIC  : زمانی‌که محتوای سایت شما  ارزشمند باشد  توجه کاربران به صفحه شما در نتیجه بازدید از آن افزایش می‌یابدو  حجم ترافیک به صورت ارگانیک ارتقا یافته و نیازی نیست برای ارتقای آن هزینه کنید این نوع ترافیک را ترافیک ارگانیک می گویند

ترافیک خریداری شده یا   Paid Traffic  : زمانی‌که برای افزایش ترافیک سایت هزینه ای پرداخت می‌کنید تا بازدید از  سایت با سرعت بیشتری بالا رود  ترافیک خریداری شده نامیده می‌شود

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) چیست ؟

بازاریابی توسط موتورهای جستجو یا SEM مخفف شده عبارت انگلیسی  Search Engine Marketing است و زیر مجمومه ای از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ می باشد که به طور خاص به بازاریابی در موتورهای جستجویی مثل گوگل می‌پردازد و به افزایش فروش کمک شایانی می نماید و به تعریف دیگر SEM یک فرآیند دیجیتال مارکتینگ است که هدف آن افزایش یازدید در موتورهای جستجواست که یا با دریافت ترافیک ارگانیک از طریق SEO یا ترافیک پولی از طریق تبلیغات PPC انجام می شود.

اگر بودجه ای را به موتورهای جستجو تخصیص داده اید  تا از طریق تبلیغ در صفحات آن و یا شیوه هایی دیگر  کاربران را به وب سایت خود وارد کنید ، وارد حوزه‌ی بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing یا SEM شده‌اید.

ترافیک SEM ، از طریق سئو یا تبلیغات جستجوی پولی ، مهمترین منبع ترافیک اینترنت از طریق بازاریابی موتورهای جستجو محسوب می شود زیرا هدفمند است.

در SEM با استفاده از روش هایی مانند  طراحی سایت و سئو سعی در بهبود جایگاه سایت و افزایش بازدید سایت  مورد نظر داریم تا با ارتقا جایگاه آن در نتایج جستجو بهتر (مانند صفحه اول گوگل)قراربگیریم و کاربران بیشتری به سایت دسترسی داشته باشند..
بازاریابی موتورهای جستجو معمولا کم هزینه است اما بازخورد خوبی دارد

تفاوت SEM و SEO چیست ؟.

بهینه سازی موتورهای جستجو SEO زیر مجموعه  از بازاریابی موتورهای جستجو SEM می باشد که به طور گسترده ای شناخته شده است. هر دو فرآیند افزایش بازدید در موتورهای جستجو را هدف قرار می دهند.

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM شامل موارد ذیل است :

 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO)

 تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا PPC که مخفف Pay Per Click است

.درحقیقت SEO  زیرمجموعه از فعالیت های SEM  می باشد و مهم ترین آنها .

SEO VS PPC?

SEO  بدون پرداخت هزینه انجام می شود همانند بازاریابی شبکه های اجتماعی  ؛ اما برای موفقیت و رسیدن به نتایج مورد نظر، زمان بسیار بیشتری نسبت به روش PPC نیاز خواهید داشت. SEO ارگانیک را می توان  بهترین بازاریابی موتورهای جستجو برای نتایج طولانی مدت است دانست . وب سایت هایی که به لحاظ  ارگانیک برای کلمات کلیدی مدنظر خود رتبه بالایی دارند ، می توانند 24/7 ساعت ترافیک رایگان ، شناخت صنعت داشته و از تمام مزایای سئو بهره مند شوند.

اما در روش PPC  پرداخت به ازای هر کلیک وب سایت شما با پرداخت هزینه به سرعت در صفحه نخست نتایج جستجو نمایش داده میشود و کاربر خیلی سریع وارد وب سایت می گردد اما نتایج در این روش پایدار نیست . وب سایت هایی که از PPC استفاده می کنند همواره  می توانند از موتورهای جستجو ترافیک هدفمند دریافت کنند اما می بایست  هزینه آن را پرداخت کنند. هنگامی که آنها ف پرداخت ها را متوقف می کنند ، ترافیک از بین می رود.

 

معروف ترین روش تبلغ در PPC  به طورحتم  Google Adwords است. از طریق Google Ads  تبلیغات خود را در نتایج جستجوی Google نشان دهید و فقط هزینه کلیک روی تبلیغات خود را پرداخت می کنید.

 

. BINGوYAHOO  هم  سیستم های مشابهی دارند اما به اندازه GOOGLE Ads  موفق و شناخته شده  نمی باشند

شرکت‌های متعددی در جهان، سرویس های تبلیغ کلیکی را ارائه می دهند .

سایت‌های پربازدید با این شرکت‌ها قرارداد می بندد واین شرکت ها هم  فضایی را برای تبلیغ در اختیار آنها قرار می‌دهند.

و کسانی هم که می‌خواهند ترافیک خریداری کنند به این سرویس‌ها مراجعه کرده و در ازاء پرداخت مبلغ مشخصی، ترافیک ورودی جذب می‌کنند.

معمولاً قیمت معینی برای هر کلیک (بر اساس پارامترهای مختلف) تعیین می‌شود و هر بار که روی تبلیغ شما کلیک شود آن مبلغ از اعتبار حساب شما  کسر می‌شود.

Revcontent و Bidvertiser و Chitika نمونه‌هایی از این سرویس در سطح جهان و  صبا ویژن، ای نتورک و تپسل نیز از جمله بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این سرویس در ایران محسوب می‌شوند.

۸ تفاوت اصلی SEO و PPC

  1. نتایج SEO فقط به کاربران هدف نمایش داده می‌شود
  2. PPC بسیار سریع‌تر از SEO جواب می‌دهد
  3. PPC هزینه بیش‌تری دارد
  4. SEOدر طول دراز مدت به بار می‌نشیند
  5. PPC برای ارزیابی نسبت به SEO بهتر است
  6. SEO برخلاف PPC باگذشت زمان ارزش پیدا می‌کند
  7. SEO نرخ کلیک بهتری نسبت به PPC دارد
  8. SEO برخلاف PPC یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است

 

 

کدام را انتخاب کنیم PPCیا SEO ؟

جواب به اهداف کلی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد.

اگر می خواهید ترافیک سریع داشته باشید ،می توانید PPC  شروع کنید و همزمان روی SEO خود کار کنید.

اما اگر می خواهید هزینه نکنید و از ترافیک پولی استفاده نکنید  ، یک کسب و کار  آنلاین با دوام داشته باشید  ، پاسخ شما SEO است.

بخشی از ترافیک وب‌سایت‌ها به خاطر محتوای قدرتمند و معرفی لینک‌ مطالب وب‌سایت‌ها در موتورهای جستجو است.

در این نوع ترافیک، شما هیچ هزینه‌‌ی مستقیمی برای تبلیغ یا معرفی محتوای خود انجام نمی‌دهید. بلکه موتورهای جستجو که هدف‌شان هدایت کاربران خود به مناسب‌ترین محتواست عملاً بر اساس مأموریت خود مجبور هستند شما را معرفی کنند. چون اگر چنین نکنند، رضایت مخاطبان‌شان کاهش می‌یابد.

و اما یک نکته مهم :

که جذب ترافیک همواره هزینه دارد.

حتی وقتی موتورهای جستجو شما را به صورت رایگان در فهرست لینک‌های برتر معرفی می‌کنند، شما قبلاً برای کیفیت محتوای خود و رعایت اصول تکنیکی سئو هزینه کرده‌اید.

بنابراین، ترافیک ارگانیک به معنای ترافیک بی‌هزینه نیست.

بلکه به معنای تأمین ترافیک بدون پرداخت هزینه‌ به موتورهای جستجو است.