دیجیتال مارکتینگ

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

سئو چیست؟

 Seo مخفف  search engine optimization   یا همان بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد ،هدف اصلی آن کسب جایگاه بهتر وبسایت در نتایج جستجو گوگل است. به طور روزانه  کاربران بسیارزیادی  کلمات و عبارات  مورد نظر خود را در گوگل جستجو میکنند و گوگل پیشنهاداتی متناسب با عبارات جستجو شده به آنها نمایش میدهد. هر چقدر جایگاه وب سایت در لیست نتایج بالاتر باشد شانس بیشتری برای جذب کاربر خواهد داشت و اصطلاحا سئو سایت بهتر است.

سئو در حقیقت مجموعه ای از دانش، خلاقیت و آنالیز است. روش های متنوعی برای انجام سئو سایت وجود دارد ولی همه آنها هدف مشترکی را دنیال می کنند و آن رسیدن به رتبه یک گوگل است. مهم ترین اصل سئو تولید محتوا می باشد . محتوایی که ارزشمند باشد و برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. استراتژی درست برای تولید و ارایه محتوا در کنار طراحی مناسب سایت باعث  کسب جایگاه بهتر می شودو ورود کاربر به سایت را افزایش داده  و در نهایت  تبدیل بازدیدکننده به مشتری را به دنبال خواهد داشت  سئو پیچیدگی و ظرافت زیادی دارد که نیازمند مطالعه همیشگی و دانش به روز است.

     تفاوت سئو Off-page   و On-page

 سئو    page-On   یا همان سئو داخلی سایت به معنی بهینه سازی در داخل  سایت برای درک بهتر توسط ربات های گوگل است. ؛. به مجموعه فعالیت های انجام شده در داخل سایت از تولید محتوا گرفته تا طراحی صفحات و نسخه موبایل بر سئوتاثیر گذار خواهد بود سئو داخلی میگوند. مهمترین بخش ها عبارتند از:

 استفاده صحیح از تگ های متا

تعیین درست عنوان ها و تگ های هلدینگ

تدوین ساختار مناسب برای آدرس دهی صفحات

بهینه سازی تصاویر سایت

تولید محتوای اختصاصی و با کیفیت

طراحی نسخه موبایل سایت و ریسپانسیو بودن صفحات

بهینه سازی سرعت لود شدن صفحات و .....

. سئو page-Off یا سئو بیرونی مجموعه فعالیت های شما در خارج از سایت برای انتشار بهتر محتوا در اینترنت و ایجاد مسیرهای دسترسی از بیرون سایت است. که مهمترین فعالیت آن کسب بک لینک های ارزشمند است. هر سایتی غیر از سایت خودمان که به یکی از صفحات ما لینک داده باشد یک بک لینک محسوب شده و میتواند بر جایگاه ما در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد.

 روش های مختلفی برای کسب بک لینک ارزشمند وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

تبادل لینک

خرید بک لینک

 ریپورتاژ آگهی

 فعالیت در شبکه های اجتماعی

 نوشتن محتوای ارزشمند و مرجع

 ارسال دیدگاه در سایت های مرتبط با سایت شما

لینک سازی تاثیر مثبتیبر  جایگاه سایت خواهد داشت و همین امر موجب شده در سال های اخیر تکنیک های مختلفی برای کسب بک لینک رایج شوند. تاثیر این تکنیک ها بر نتایج گوگل به حدی زیاد بوده که این موتور جستجو برای جلوگیری از همه گیر شدن آنها الگوریتم های جدیدی را معرفی کرده است. الگوریتم هایی به نام های پنگوئن، پاندا و مرغ مگس خوار. این الگوریتم ها سایت هایی که قوانین گوگل در لینک سازی را نادیده گرفته اند شناسایی کرده و جایگاه آنها در نتایج گوگل را کاهش میدهند یا به عبارت دیگر سایت هایی با لینک سازی غیرطبیعی را جریمه میکنند.

تفاوت سئو کلاه سفید white hat و کلاه سیاهblack hat چیست؟

این مفهوم در واقع تقابل خوبی و بدی در سئو است. البته این نام گذاری خیلی اهمیتی ندارد و  هدف اصلی  مشخص کردن مرز میان تکنیک های استاندارد و تکنیک های غیر استاندارد اما فریبنده برای گوگل است. تکنیک های کلاه سیاه عموما بر رشد سریع سایت در نتایج گوگل تمرکز میکنند و توجهی به میزان رضایت کاربر نخواهند داشت. هدف اصلی از این روش  جایگاه بهتر ولی غیرواقعی است و تلاش میشود از نقط ضعف گوگل در تشخیص صفحا ِت بهتر استفاده شود. برخی از تکنیکهایی که گوگل مستقیما به آنها اشاره کرده است به شرح زیر است

ایجاد صفحاتی با محتوای اتوماتیک و جمع آوری شده

ریدایرکت مخفیانه

تقلب در نشانه گذاری محتوا

انجام جستجو و رفتار تقلبی در گوگل

 متن یا لینک پنهان شده در صفحه

 محتوای کم و بی ارزش

 تکرار غیرمعمول کلمات در صفحه

روش های  کلاه سیاه مدام در حال تغییر و تحول هستند و هر زمان که گوگل راه حلی برای شناسایی این سایت ها پیدا میکند روش های جدیدی برای فریب گوگل ایجاد میشوند. در این روش شما خیلی سریع رشد میکنید و به جایگاه مناسب میرسید ولی جایگاه شما بسیار لغزنده خواهد بود و هر روز ممکن است توسط گوگل جریمه شده و از لیست نتایج حذف شوید.در حقیقت روش های کلاه سیاه به نوعی کلاهبرداری اینترنتی است که عواقب بدی برای سایت به همراه دارد

در مقابل سئو کلاه سفید به روش هایی گفته میشود که براساس اصول و قواعد اعلام شده توسط گوگل محتوای خود را تهیه و منتشر میکنند و از هر گونه راه میانبر پرهیز میکنند.

 مهمترین آنها  عبارتند از:

محتوای اختصاصی و با کیفیت

 لینک سازی واقعی میان صفحات داخلی سایت

ارسال پست مهمان در سایت های مرتبط

 لینک سازی واقعی از طریق معرفی شما توسط سایت های دیگر

روش های کلاه سفید برای نتیجه گیری معمولا زمانبر هستند و استراتژی بلند مدت محسوب میشوند ولی زمانیکه شما به نقطه موفقیت برسید حفظ و ارتقای آن بسیار راحت تر است. روش هایی نیز وجود دارند که در میان سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار میگیرند که به آنها سئو کلاه خاکستری می گویند. این تکنیک ها عموما به روش های کلاه سیاه نزدیک تر هستند ولی به گونه ای برنامه ریزی و اجرا میشوند که گوگل قادر به درک و تشخیص آنها از روش های سفید نباشد.